For tyk og mad

18. januar 2010

Alder:
7 mdr.

For tyk og mad

Hej Helen,

Min søn er netop fyldt 7 mdr. og vejer 12,60 kg/73 cm. Jeg har fået at vide, at jeg skal gøre alt for at minimere hans kalorieindtag, da han vejer alt for meget.

Vi er blevet henvist til børnelæge af SP og skal følge en slags kontrol i den kommende tid. Det skal tilføjes, at han bliver ammet og blev ammet næsten fuldt ud til han var 6 mdr.

Jeg har tidligere skrevet til dig og har været utrolig glad for dine svar. Jeg følte mig efter dine svar, klædt på til gå i gang med de udfordringer, jeg dengang stod overfor.

Jeg har nogle tillægsspørgsmål til tidligere, men giver dig lige lidt info, så du får lidt baggrund for hvordan situationen ser ud.

Nu hvor han er fyldt 7 mdr. hvor skal jeg så skære amningen ned? Det skal nævnes, at han skal i dagpleje når han fylder 8 ½ mdr. så til den tid, skal han vel have modermælkserstatning i løbet af dagen eller?
Han skal passes i 30 timer om ugen, så jeg henter ham omkring kl. 15.00 og kan vel amme ham når han bliver afhentet.

Er det forsat det sundeste for ham, at blive ammet frem for modermælkserstatning?

I det hele taget, hvad er din holdning til amning og modermælkserstatning.

Pt. Ser hans madplan således ud

Ammes ca. kl. 4 -6 (pt. Kun hvis han efterspørger dette)

Morgenmad – hjemmelavet havregrød, dertil vand. ...

Annonce

...

Ammes inden han sover ude i barnevogn (forsøger at holde dette til 1 time) selv om han virker meget træt.

Måske lidt om formiddagen – frugtmos (hjemmelavet)

Frokost - mørkt rugbrød med eks. Torskerogn, ¼ avokado.

Ammes inden han sover ude i barnevognen (ca. 2 timer)

Eftermiddag – frugtmos, eller riskiks.

Aften – blended grønsager og noget kød (det vi spiser)

Ammes kl. 20.00

Ammes kl. alt fra kl. 23 – 3.00 (kun 1 gang)

Jeg har nogle spørgsmål til madlavningen – skal jeg tilføje modermælkserstatning i madlavningen når jeg forsat ammer ham?
Jeg skal vel også tilføje olie, selv om han ikke mangler fedt!
Købemaden på glas og i pulverform ser ud til at være ret fed og fyldt med sukker – er det korrekt.

Efter du informerede mig om at nedsætte hans søvn om dagen, så har han sovet meget bedre om natten. TAK for det:-) Tilmed vil han gerne i seng kl. 20.00. Skønt.

Nogle nætter vil han dog forsat gerne ammes – han holder sig vågen til, at jeg giver mig og så snart han ligger ved brystet, så sover han 2 min. Senere!
Vi taler om, at ham og jeg kan være vågen 1 time eller mere inden jeg giver mig.

Han kravler nu :-)

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig.

Hilsen mor til en dejlig charmetrold.

PS.
Jeg mangler ideer til formiddag og eftermiddag

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!