Brev:
For tyk og mad
18. januar 2010
Alder:
7 mdr.
For tyk og mad
Hej Helen,
Min søn er netop fyldt 7 mdr. og vejer 12,60 kg/73 cm. Jeg har fået at vide, at jeg skal gøre alt for at minimere hans kalorieindtag, da han vejer alt for meget.
Vi er blevet henvist til børnelæge af SP og skal følge en slags kontrol i den kommende tid. Det skal tilføjes, at han bliver ammet og blev ammet næsten fuldt ud til han var 6 mdr.
Jeg har tidligere skrevet til dig og har været utrolig glad for dine svar. Jeg følte mig efter dine svar, klædt på til gå i gang med de udfordringer, jeg dengang stod overfor.
Jeg har nogle tillægsspørgsmål til tidligere, men giver dig lige lidt info, så du får lidt baggrund for hvordan situationen ser ud.
Nu hvor han er fyldt 7 mdr. hvor skal jeg så skære amningen ned? Det skal nævnes, at han skal i dagpleje når han fylder 8 ½ mdr. så til den tid, skal han vel have modermælkserstatning i løbet af dagen eller?
Han skal passes i 30 timer om ugen, så jeg henter ham omkring kl. 15.00 og kan vel amme ham når han bliver afhentet.
Er det forsat det sundeste for ham, at blive ammet frem for modermælkserstatning?
I det hele taget, hvad er din holdning til amning og modermælkserstatning.
Pt. Ser hans madplan således ud
Ammes ca. kl. 4 -6 (pt. Kun hvis han efterspørger dette)
Morgenmad – hjemmelavet havregrød, dertil vand. ...
...
Ammes inden han sover ude i barnevogn (forsøger at holde dette til 1 time) selv om han virker meget træt.
Måske lidt om formiddagen – frugtmos (hjemmelavet)
Frokost - mørkt rugbrød med eks. Torskerogn, ¼ avokado.
Ammes inden han sover ude i barnevognen (ca. 2 timer)
Eftermiddag – frugtmos, eller riskiks.
Aften – blended grønsager og noget kød (det vi spiser)
Ammes kl. 20.00
Ammes kl. alt fra kl. 23 – 3.00 (kun 1 gang)
Jeg har nogle spørgsmål til madlavningen – skal jeg tilføje modermælkserstatning i madlavningen når jeg forsat ammer ham?
Jeg skal vel også tilføje olie, selv om han ikke mangler fedt!
Købemaden på glas og i pulverform ser ud til at være ret fed og fyldt med sukker – er det korrekt.
Efter du informerede mig om at nedsætte hans søvn om dagen, så har han sovet meget bedre om natten. TAK for det:-) Tilmed vil han gerne i seng kl. 20.00. Skønt.
Nogle nætter vil han dog forsat gerne ammes – han holder sig vågen til, at jeg giver mig og så snart han ligger ved brystet, så sover han 2 min. Senere!
Vi taler om, at ham og jeg kan være vågen 1 time eller mere inden jeg giver mig.
Han kravler nu :-)
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig.
Hilsen mor til en dejlig charmetrold.
PS.
Jeg mangler ideer til formiddag og eftermiddag